Aardappels

Je hoort wel eens dat aardappels dikmakers zijn, maar het tegendeel is waar… Aardappels kunnen juist heel gezond zijn als je ze maar op de juiste manier bereidt! Want dat lekkere patatje met mayonaise of dat extra klontje boter of scheutje room door de aardappelpuree zorgt ervoor dat de calorieteller flink oploopt! Daarom kun je het beste gekookte aardappels eten. Ze passen in een gezond voedingspatroon en zitten vol voedingsvezels, vitamine B6 en C, foliumzuur en kalium.
De ideale verdeling op je bord is een helft groente, een vierde vlees/vis/ei/peulvruchten/vleesvervanger en een vierde aardappels. Dit normale portie aardappelen (à 200 gram of 4 middelgrote aardappelen ter grootte van een kippenei) bevat slechts 140 kcal. Wanneer je eenzelfde portie rijst of pasta eet zit je al snel aan de 260 kcal.
Best gezond dus die oer-Hollandse pieper 🙂

De lekkerste aardappels zijn lekker stevig en bevatten geen groene of blauwe plekken en grote uitlopers. Mocht je een aardappel hebben die dit wel heeft, dan snijd je dit bij bereiding gewoon weg.

Bewaar aardappelen op een koele, donkere en droge plaats in een geperforeerde papieren zak, een net of een open mand.

Schil en was aardappels vlak voor het koken en voeg ze pas toe als het water kookt. Of kies ervoor om ze te stomen, te koken in een hogedrukpan of te garen in de magnetron. Zo verlies je namelijk het minste vitamine C.

Wist je dat de aardappel een duurzaam gewas is en dat ze maar een kleine CO2 en watervoetafdruk hebben? Dit komt doordat aardappels vaak in eigen land worden gekweekt en dus maar een korte weg afleggen naar je bord. Voor het telen van aardappels is er zo’n 130 liter water nodig en laat zich telen in verschillende omstandigheden. Zelfs als er geen of nauwelijks water aanwezig is, zal de aardappel toch ontkiemen omdat er al water in de knol zelf aanwezig is.

De aardappel staat al eeuwen op het menu en werd vroeger zelfs als medicijn tegen allerlei kwaaltjes voorgeschreven. Vandaag de dag is de aardappel misschien wat ondergewaardeerd, maar het is nog steeds een superfood die in allerlei gerechten verwerkt kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de klassieke gerechten zoals puree, patat en gratin. Maar ook in gerechten als curry, frittata, salade of soep doet de aardappel het goed. Kortom de aardappel is veelzijdig en mag best weer eens wat vaker op het menu worden gezet!

Dit kan interessant voor u zijn:

Reacties zijn gesloten.